Tips från säljcoachen
Om du jobbar som telefonförsäljare, exempelvis för en internetportal, och ringer till företag så ska du få några tips.
Jo, jag vet att jag kan ligga bättre på exempelvis "luffarslöjd", som är en av mina produkter och det jobbar jag med nu.
- Presentera dig utan att hitta på en missvisande titel. Är du säljare, säg inte projektledare. Tror du jag är dumihuvet?
- Vill du ge sken av att ha koll, fråga inte om det är jag som är ansvarig när det klart står att jag driver företaget själv och det enda namn och nummer som finns på hemsidan är mitt namn och mitt mobilnummer.
- Fråga inte om det är en hobby eller om det körs seriöst. Har man jobbat 7 dagar i veckan de senaste 10 månaderna (i snitt 12-14 timmar / dag) med renovering, bokföring, marknadsföring, bakning, försäljning, städning, fakturering, planering och har ett halvtidsjobb för att få det att gå runt eftersom man har tagit banklån för att starta, så är den frågan lätt provocerande. Har man ett kafé öppet 5 dagar i veckan, en webbshop och utställningslokal så undrar jag vad man ska jobba med om man ska ha detta som hobby? Hobby enligt Svenska Akademiens Ordlista: "favoritsysselsättning på lediga stunder, fritidssysselsättning". Eller gick han efter Wikipedias definition,sista meningen? "En hobby är en aktivitet man utför på sin fritid för nöjes skull. ... En hobby, till skillnad från arbete, innebär inget tvång, utan baseras på frivillighet. En hobby kan dock övergå i mani, och då upphör frivilligheten." Risken är överhängande att en mindre väluppfostrad, mindre stabil människa, hade flippat ur och skällt ut försäljaren i fråga.
- Dra inte en evinnerligt långrandig historia om en annan kund i morse som sa precis som du... jadajadajada.
- Vad är poängen? Ha dina argument redo, vad är nyttan för mig? Försätt dig inte i situationer som att "om någon söker på Fik och butik så ska du komma högre upp på Google" Jaha, i menyraden då eller? Jag ligger ju högst upp.
Jo, jag vet att jag kan ligga bättre på exempelvis "luffarslöjd", som är en av mina produkter och det jobbar jag med nu.
Kommentarer
Postat av: Lill
Oj.
Risken är överhängande att en mindre väluppfostrad, mindre stabil människa, hade flippat ur och skällt ut försäljaren i fråga.
Menar du att du inte gjorde det?
Postat av: Linda
Nä, just det. Jag är lite långsam i starten... Jag sa ganska hövligt att jag nog inte behövde deras hjälp för närvarande.
Trackback